Ciężar właściwy

Wywietlono posty znalezione dla hasa: Ciężar właściwy




Temat: ile miedzi w kablu o,75?


news:f2karc$j6v$1@news.onet.pl...
| czy ktos moze podrzucic jakies rozwiazanie jak policzyc ile miedzi a ile
| alu moze ktos kombinowal cos takiego?

Po co ta kombinacja ?
Masz przekrój. Pomnóż przez długość, będziesz miał objętość
Objętość pomnóż przez ciężar właściwy, będziesz miał ciężar miedzi czy
aluminium.
Pamiętaj, że przewody elektryczne mogą mieć tolerancję przekroju +/-20%
Ceny metali są wysokie, klienci chcą tanio. Przewód fabryka
obi  -15...-20%, bo umie.
Zamawiane u Chińczyków  dla hipermarketów kable w "doskonałej cenie", mogą
być jeszcze cieńsze.
Dziwnym jest, gdy kabel 2,5mm2 wchodzi do końcówki 1,5mm2. Końcówek za
dużych nie robią, bo też rośnie cena.
Pomiar suwmiarką jest bez sensu. Metal jest miękki, na obwodzie owalny,
nierówny na swojej długości
Suwmiarką, jak dobrze dociśniesz, to go jeszcze zmiażdżysz.


Ale możesz ciasno nawinąć na gwoździu 100 zwojów, zmierzyc długość nawiniecia i podzielic przez 100 :)

MaW

Zobacz reszt wypowiedzi





Temat: rozszyfrowanie angielskich nazw
Witam

Tommy <tomek@wp.plnapisał(a):


Witam,
Prosze kogos o "rozszyfrowanie" dla mnie tych angielksich nazw: (-:

Specific Gravity - 2.55
Ciężar właściwy
Bleed after 24 hours at 200 stopni Celsjusza - 0.05


Bleed - tu: odpowietrzać się, tracić płynność, wysychać ???

Evaporation after 24 hours - 1,5


Parowanie, stopień odparowania ?

Drop point - 300


Drop -  tu: zapadać się, opad, opadanie ???

Thermal Conductivity - 1.2


Przewodnośc cieplna

Dielectric Strength (volts) - 200


Wytrzymałość dielektryczna, na przebicie ???

Arc Resistance - 160


Rezystancja łuku (elektrycznego), odporność na powstanie łuku ???


Dielectric constant - 100 Hz 5
Stała dielektryczna
To dotyczy pasty przewodzącej.

Dzieki z gory za pomoc


Sprawdzona metoda to wpisac hasło w Google np ":define: bleed" i
przeanalizować wyniki bo ze słownictwem specjalistycznym jak tu to proste
szukanie nawet w słownikach technicznych często zawodzi.

Zobacz reszt wypowiedzi





Temat: Kiedy i gdzie po raz pierwszy 25kV 50Hz ?


On Mon, 16 Nov 1998 09:14:36 GMT, walde@zedat.fu-berlin.de wrote:
tez zadneg ostasia nie znam ;-)) W tych rejonach (Vogtland, Aue) byla
wydobywana blenda uranowa. Nawet Maria Kuria Sklodowska dostawala ja
czesciowo stamtad. Po wojnie bratnia armia zarekwirowala caly bardach
i po paru latach zalozyla kombinat radziecko-DDrowski o nazwie Wismut
(co znaczy bizmut) Aue. Bizmut to more tez tam byl, ale bracia zza
Buga kopali tam przede wszystkim uran. A ze to badziewie jest ciezkie
jak cholera (ciezsze od zlota) potrzebne byly ciezkie lokomotywy. A tu
jestesmy znowu przy starym watku.


Nie jest ciezsze od zwyklego granitu... w koncu granit bez uranu a
granit z uranem waza praktycznie tyle samo - czyli nie w ciezarze
wlasciwym uranu tu problem... Raczej w tym ile tej rudy przerobic
trzeba zeby ciut tego uranu dostac - i stad te ciezkie sklady i
ciezkie lokomotywy.

Darek

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: ICM - jakoś ciepło i mokro


| A ja jade do Ełku na tydzień, a tam raczej na większa odwilż się nie zanosi.
| Za to śniegu dosypie :D:D
A warszawa?


niewiele Ci stopnieje
po prostu zalegajacy snieg zwiekszy ciezar wlasciwy :)
a kalosze sie przydadza, ale to pozniej, duzo pozniej

PS duzo piszecie na tej grupie kto Was przeczyta ?? :)
kilka dni mnie nie bylo, ale mialem szczescie byc w srode zaledwie 20 km
od Zakopanego gdzie bylo +10 C - niby fenomen :) , w temacie niezamarzajacych
rzek tez cos bym powiedzial, wroce mysle jeszcze do
tych tematow jak czas znajde

Pozdrawiam
Pyjter

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: ICM - jakoś ciepło i mokro
Pyjter napisał(a):


| A ja jade do Ełku na tydzień, a tam raczej na większa odwilż się nie zanosi.
| Za to śniegu dosypie :D:D

| A warszawa?

niewiele Ci stopnieje
po prostu zalegajacy snieg zwiekszy ciezar wlasciwy :)
a kalosze sie przydadza, ale to pozniej, duzo pozniej


ALE to jeszcze zmarźnie? bo GFS tak troche echm dziwnie to prognozuje.


PS duzo piszecie na tej grupie kto Was przeczyta ?? :)
kilka dni mnie nie bylo, ale mialem szczescie byc w srode zaledwie 20 km
od Zakopanego gdzie bylo +10 C - niby fenomen :) , w temacie niezamarzajacych
rzek tez cos bym powiedzial, wroce mysle jeszcze do
tych tematow jak czas znajde


Wiesz Jak coś sied zieje z powietrzem to ejst to goracy teamt, jak jest
średnio aktywne to pisze prognozy pogody na pewneym forum ot tak z nudów
jak nic si enie dzieje to szukam jakiś info czy może coiś się stasnie.
Weim że dzis sprawdzałem grubośc lodu na rzeczce - 8 cm lodu.

No i povbrałem tegoroczny snieg do koloekcji - nie ma to jak osobliwe
dziwactwa  :D

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Zakazana broń użyta przez Rosjan?

On Fri, 15 Aug 2008 01:22:37 +0200, "Speedy" <spe@va.plwrote:


(...)

generujących takie odłamki, które byłyby niewykrywalne w ciele ludzkim za
pomocją promieni Roentgena. Ale nie o to ci jak sądzę w tym przypadku
chodziło (i zresztą nawet technicznie nie tak łatwo byłoby zrobić coś
takiego, nawet jakby kto chciał,


(...)
Szkło.
Wśród pirotechników jest zasada, żeby nie trzymać substancji wybuchowych w
naczyniach szklanych czy PCV bo odłamki tworzą ostre krawędzie, i są niewidoczne
na rentgenie.

Swoją drogą, ciekawe, czy są substancje o większym ciężarze właściwym też
niewykrywalne w w/w sposób. Kiedyś jak czytałem o pistoletach Glock (wiki?), to
się dowiedziałem, że plastik, z którego są zrobione, jest nieprzezroczysty dla
promieni X, tylko nie wiem dlaczego - może specjalnie tak go zrobili, a może
jest to związane z gęstością materiału?

Michał

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: zestrzelony ah 64 - fotki ( link , eng )
Cześć,

ta szyba jest raczej z poliwęglanu, tworzywa z którego robi się np. szkielet
pistoletu Glock czy innych o szkielecie tworzywowym przy typowych dla
tworzywa sztucznego zaletach takich jak mały ciężar właściwy i
przeźroczystość ma bardzo dobre właściwości mechaniczne podobne do metali,
uderzenie naprawdę musiało być solidne

FRED


| wiem , sam o tym pisalem :-)
| ciekawe ze pleksi poszlo , mam coraz wieksze watpliwosci co do bocznego
| oszklenia ah 64


Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Pancerz z zuborzonego uranu.


Po pierwsze dlaczego stop (nie lepszy czysty uran ?), a po drugie


Moze dla tego, ze inaczej sie nie da.


czemu z tytanem, ktory jest co prawda dosc twardy, ale lekki ?


Lekkosc to wada? No tak - czolg musi byc ciezki.


Przeciez to obniza gestosc stopu.


Ciezar wlasciwy pancerza powinien byc jak najmniejszy. Co innego rdzen w
pocisku.


Duzo tego tytanu i molibdenu
tam jest ? 2 i 5% czy moze 40% ?

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Pancerz z zuborzonego uranu.
Dnia Fri, 12 Jan 2001 08:53:02 +0100, KoYot napisal:


Moze dla tego, ze inaczej sie nie da.


A nie da sie ? :-)


| czemu z tytanem, ktory jest co prawda dosc twardy, ale lekki ?

Lekkosc to wada? No tak - czolg musi byc ciezki.


To moze zrobic pancerz z wkladka tytanowa zamiast uranowej ? ;-)


| Przeciez to obniza gestosc stopu.

Ciezar wlasciwy pancerza powinien byc jak najmniejszy. Co innego rdzen w
pocisku.


A czy odpornosc teej warstwy pancerza na penetratory uranowe czy
wolframowe nie zalezy rowniez od jego ciezaru wlasciwego ? W takim
wypadku po co w ogole uran, mozna pozostac przy ceramice.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: DARPA nius
Piotr Auksztulewicz napisał(a):


|       A masz "Tablice matematyczno-fizyczne" ? Poszukaj tabelki z
| wytrzymałoscią materiałów.

Ale tam nie ma danych nici pajęczej :-(


        W wydaniu z 1974 jest, pewnie później utajnili.

        Wytrzymałość na rozerwanie pajęczyny - 180MPa, stali - od 1860 do
2330MPa. Nawet uwzględniając mniejszy ciężar właściwy pajęczyny, to i
tak marnie ona wychodzi.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Jak to możliwe?


Foka pisze:

| Raczej mało prawdopodobne... z tego się strzela plastikowymi kulkami.
| Zwykle o masie 0,2-0,25g, najcięższe są 0,43g. Łożyskowa kulka o
| średnicy 6mm (taki maja kaliber ASG) ważyłaby pewnie kilka g

ok. 8,87 g (dla kulki 6mm)


Ciężar właściwy stali to 7,85 [kg/dm3]

Objętość kulki o średnicy 6 mm (promień 3 mm)

V = 4/3 * pi * 3^3 = 113 mm3 = 0,000113 [dm3]

no to ciężar takiej kulki powinien wynieść:

Ciężar:

M = 0,000113 [dm3] * 7,85 [kg/dm3] = 0,00088705 [kg] = 0,88705 [g].

Czy znowu gdzieś źle poprzestawiałem przecinki? Późno już, ale wydaje mi
się, że dobrze policzyłem

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: niemiecka amunicja 20mm


On Sat, 7 Oct 2006 22:26:19 +0200,  Wojciech Pisarski wrote:
Michał Grodecki <mgr@usk.pk.edu.pl.wytnij.tonapisał(a):
| Jeżeli pocisk nie zawiera materiału wybuchowego (czyli jest zwykłym
| kawałkiem metalu) to też jest bezpieczny (nie wiem jak było z
| niemiecką amunicja do 20 mm - ale to raczej kaliber "niewybuchowy" -
| grupowi eksperci od amunicji powiedzą ci dokładnie).
Ja bym nie ryzykował. Niemiecka amunicja plot kalibru 20x82 mm do samego
MG 151/20 występowała w conajmniej 3 odmianach - jednej z pociskiem
przeciwpancernym i dwóch burzących (plus wersje ze smugaczami, nie mam


Tato wspomina jak kiedys po wojnie przerabial pociski na palniki do
karbidowki .. i w czasie wytapiania olowiu jeden wybuchl. Jaki to nie
wie, ale to raczej maly byl potrzebny.


dokładnych danych, więc nie mogę za bardzo się wypowiedzieć). Lepiej
się nie bawić.


To mialo wystrzal przetrzymac, wiec i czyszczenie chyba powinno.

A moze zmierzyc ciezar wlasciwy ? Miedzy olowiem a trotylem roznica
jest spora.

J.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: AS-90


Osłonę pancerną A2 zwiększono o około 300 mm poprzez lekkie pogrubienie i
zmianę spoiwa. To Leo ma dołożony metr :)


Bo A2 dostal wkladke uranowa, ktora ma duzy ciezar wlasciwy i zajmuje
niewiele miejsca. Leo dostal chyba z metr kompozytowej
ceramiczno-metalowej kanapki, z roznymi wypelniaczami itp. ktora jest
lekka i zajmuje duzo miejsca. Wiec po co sie dziwisz ze tam troche
pogrubili a tu dodali az metr ? Rozne materialy, rozny efekt. Uran w
A2 polepszyl najbardziej oslone przed pociskami rdzeniowymi, ale i na
kumulacyjne jest tez dobry. Gruby ceramiczny pancerz Leo jest
najlepszy na pociski kumulacyjne (o dowolnej ilosci glowic :).
Przypuszcam ze odpornosc calkowita na wszystko mniejsze od Mavericka.
Za to nie zatrzymuje tak dobrze pociskow rdzeniowych - ale i tu
pomaga, a przeciez juz przedtem pod spodem mial Leo dobry pancerz, tak
wiec i tak jest bardzo dobrze. Powiedzialbym remis dla rdzeniowych,
Leo lepszy jesli chodzi o kumulacyjne. Teraz najciekawsze :) - Leo
juz ma nakladke, zeby to jeszcze polepszyc trzeba jak zmienic na
lepsza albo pogrzebac w pancerzu zasadniczym (uran). A2 polepszyl
oslone dodajac uran, na zewnatrz jest jak bylo. Wiec nadal w razie
potrzeby mozna mu dodac takie same metrowe dodatki jak w Leo. W razie
gdyby weszly w uzycie armaty 140mm, pancerz M1 mozna latwo jeszcze
duzo polepszyc dodajac lekka warstwe ceramiczna jak w Leo2IP. Zeby
polepszyc opancerzenie Leo, trzeba go rozebrac i dobrac sie do
pancerza zasadniczego = rozpruciu calego czolgu. Swoja droga ciekawe
jak by taki M1A2IP wygladal :).

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Glowice rakiet powietrze - powietrze i powietrze - ziemia, rodzaje.

Wojciech Czaplinski napisa_(a) w wiadomo_ci:
<34D8FFCE.@topaz.twarda.pan.pl...

Dariusz K. Ladziak wrote:


(ciach)


Podstawy chemii - jak sa takie radioaktywne, to jakim
cudem robi sie z
nich balast do jachtow wyczynowych?


Jak już to podstawy fizyki. WSZYSTKIE izotopy uranu są
radioaktywne, ale
jest to promieniowanie niskoenergetyczne, głównie alfa,
które potrafi
zatrzymać nawet gazeta. Takim cudem robi się z uranu balasty
do jachtów
i rdzenie do pocisków p-panc. Zresztą do pocisków lepszy
byłby wolfram,
ale jest zbyt drogi i kłopotliwy w obróbce.

Niestety nie jest lepszy. Ma podobny ciezar wlasciwy i
wytrzymalosc, ale niestety mniejsza przebijalnosc. Te proste
wnioski sa wynikiem porownania pociskow wolframowych i
uranowych produkowanych w Rosji i USA.

Rafal

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Nieco konkretow o AMV w nTW5/2004


"Tomasz Nowicki" <tomno@polbox.comnapisał(a):
    Czy mało to trudno jednoznacznie ocenić, acz przyznaję, że
wcześniejsze
doniesienia mówiły o znaczenie lepszym pancerzu przednim. Na dobrą sprawę
to masymalny ciężar takiego ośmiokołowca może dochodzić do około 24-25
ton,
a do takiego limitu to AMV niewiele brakuje. Z drugiej jednak strony nowe
kompozytowe pancerze są dużo lżejsze.


BTW - o ile mają mniejszy hmm..., ciężar właściwy?


    Z przodu? I z jakiej odległości? Ja podejrzewam, że AMV z 30mm armatą


Mam na myśli mniej-więcej - tak samo, jak T72 jest mniej-więcej odporny
(albo - względnie odporny) na pociski ppanc z innego T72.


nie byłby tak całkiem bez szans w walce z starym T-54/55.


To nawet ciekawe - zapewne w Iraku miały miejsce podobne eksperymenty, ma
ktoś może coś na ten temat?


| A miały może być też wersje z uzbrojeniem plot, ppanc?
    Uzbrojenie ppanc (tzn. ppk) jest - czy raczej będzie - integrowane z


spike?


wieżami, a co do pplot nie nie ma, faktycznie.


a co ewentualnie wchodziłoby w grę?

T.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Nieco konkretow o AMV w nTW5/2004
"Tomasz Nowicki" <tomno@polbox.comnapisał(a):


BTW - o ile mają mniejszy hmm..., ciężar właściwy?


    Słucham? :o)


Mam na myśli mniej-więcej - tak samo, jak T72 jest mniej-więcej
odporny (albo - względnie odporny) na pociski ppanc z innego T72.


    ...z jakiej odległości?


To nawet ciekawe - zapewne w Iraku miały miejsce podobne
eksperymenty, ma ktoś może coś na ten temat?


    25mm armata na Bradleyu rozwaliła od tyłu Abramsa, nie wystarczy? :o)


spike?


    Owszem. Innych nowych ppk przecież nie mamy.


a co ewentualnie wchodziłoby w grę?


    A choćby GROM-POPRAD od lat pokazują go na IVECO, Rysiach, BRDM-2 etc.
    http://www.wzms.pl/brdm.jpg

    REMOV

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Nieco konkretow o AMV w nTW5/2004


| BTW - o ile mają mniejszy hmm..., ciężar właściwy?
    Słucham? :o)


No, o ile jest lżejszy taki pancerz kompozytowy od klasycznego?


    ...z jakiej odległości?


1873,5m. A bo ja wiem?


    25mm armata na Bradleyu rozwaliła od tyłu Abramsa, nie wystarczy? :o)


Trochę mało - czy 30mm armata montowana na AMV (czy toto się nazywa już
"Puma", czy mi się zdawało?) może wyeliminować np. T72 przy ostrzale z
typowej dla niej odległości (bo ja wiem - 1-2km?). Odczywiście nie chodzi mi
o pancerz czołowy czy wieżę, ale bok/układ jezdny.

T.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: OP 'Komsomolec' i nie tylko...
Dnia Thu, 24 Feb 2000 10:57:21 +0100, Sailor napisal:


Hi !!!!!!!!!!!!!!!
| Opory w wodzie rosna w szescianie ? Czemu ? Dlatego ze jest
| niescisliwa ?

Też, ale wynika to z wielu czynników, które składają się na opór stawiany
przez wodę kadłubowi jednostki (ten sześcian to jest zresztą tylko
przybliżenie tyle, że dobre). Po pierwsze chodzi o lepkość wody, po
drugie o jej gęstośc, po trzecie o to, że nie bardzo chce zmieniać objętość
przy wzroście ciśnienia (czyli o tę Twoją nieściśliwość) etc.


Hm, duzy ciezar wlasciwy wody jest uwzgledniony we wzorze na sile
oporu, nie wplywa na stopien potegi, duza lepkosc w pewnym sensie
jest chyba wpisana we wspolczynnik oporu dla danej predkosci
(liczba Reynoldsa) danego ciala w wodzie. W powietrzu (pomijajac
zjawiska w poblizu jednego macha) opor wzrasta do kwadratu. Ale
zakladam ze wiesz co piszesz :).

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Witam :)


Rinaldo wrote:
| Sam w domu trenuje telekineze i telepatie.
Kazdy kto trenuje - ma jakies efekty.


Oczywiscie. Po dluzszej medytacji sa dosc duze wymierne efekty.
Ale najpierw trzeba sie nauczyc medytacji.
To wymaga wielu poswiecen - najwieksza przeszkoda jest brak wiary w
powodzenie.


Na jaka wysokosc podnosisz powiedzmy kawaleczek bibulki?


Jakiej bibulki? Podaj wielkosc, ciezar wlasciwy, sklad chemiczny,
format, grubosc, polozenie nad poziomiem morza, wzgledna roznice
wysokosci, temperature otoczenia, cisnienie, wilgotnosc i zawartosc
pierwiastkow w powietrzu otoczenia.

W takich badaniach i eskperymentach nalezy byc scislym - nie ma miejsca
na niedokladnosci.

Przez 35 lat zajmowalem sie ludzmi, ktorzy posiedli wlasciwosc
telekinetycznego przesuwania przedmiotow. Ni podnosili oni bibulek -
tylko ciezkie szafy.


Rinaldo


Pozdrawiam,
Odyn55

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Inspirująca strona
Witam,


Użytkownik "Ewa Pocierznicka" <bupuNOS@gazeta.plnapisał w

Jakoś nie udaje mu się powtórzyć pewnych osiągnięć - na przykład
technologii budowy murów zestawionych choćby w tym artykule:
http://leszek.t35.com/uleszka/zagadki/zagadki.htm.


No to wezmy cytat z tej strony:

"Śmiem twierdzić, że nawet dziś nie jesteśmy w stanie zbudować czegoś
takiego. I nie chodzi mi nawet o przycięcie kamieni, ale o manipulowanie
kamieniami wielkości naszego "malucha". Technologia ta używała
prawdopodobnie innego rodzaju energii do cięcia i ustawiania.
To co widzimy na zewnątrz już wzbudza nasz podziw, ale czy przypadkiem te
kamienie nie są cięte także w trzecim wymiarze? Tego nie wiemy, bo nikt nie
podjął się jeszcze rozebrania takiego kolosalnego muru. Z resztą nie ma na
świecie takiego dźwigu, który podniósłby "kamyczek" o wadze kilkuset ton."

Zalozmy (na korzysc autora), ze "wielkosc malucha" to 2x2x3 metry (zdjecia
sugeruja mniej, ale niech tam).
To jest 12 m^3. Przy ciezarze wlasciwym granitu daje to 36 ton. To teraz
rzut oka na oferte firm budowlanych - tyle miewaja zwykle dzwigi. ktore
mozna wypozyczyc na godziny.

Pozdrawiam,
Jakub Wroblewski

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: czy pierogi maja moc?


| czemu pierogi gdy sa gotowe, unosza sie na powierzchnie wody?

Bo zwieksza sie ciezar wlasciwy wody, w ktorej jest coraz wiecej soli,
cukru i innych skladnikow pochodzacych z gotowanych pierogow.
gp


cytat z pl.sci.fizyka

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: czy pierogi maja moc?


| | czemu pierogi gdy sa gotowe, unosza sie na powierzchnie wody?
| Bo zwieksza sie ciezar wlasciwy wody, w ktorej jest coraz wiecej
soli,
| cukru i innych skladnikow pochodzacych z gotowanych pierogow.
| gp


Ja bym bardziej postawił na zwiększanie objętości przez wypełnianie
środka parą etc...

Pzdr
Paweł

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: czy pierogi maja moc?
Dobra, dobra. I moze z herbatą w torebkach jest to samo, co? Zawsze znajdzie
sie jakies pseudo naukowe wytłumaczenie, a ludzie jak znikali, tak znikaja
.Spisek.


"bazyli4" <bazy@poczta.nospam.onet.plwrote in message



| | czemu pierogi gdy sa gotowe, unosza sie na powierzchnie wody?

| Bo zwieksza sie ciezar wlasciwy wody, w ktorej jest coraz wiecej
soli,
| cukru i innych skladnikow pochodzacych z gotowanych pierogow.
| gp

Ja bym bardziej postawił na zwiększanie objętości przez wypełnianie
środka parą etc...

Pzdr
Paweł


Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Olej napędowy - ciężar właściwy - GDZIE znajdę tablice przeliczeniowe?
Cześć ludziska,

Już chyba tylko na Was mogę liczyć (w końcu temat związany z
motoryzacją).

Gdzie w Inecie znajde tablice przeliczeniowe obrazujące zmianę ciężaru
paliw (konkretnie oleju napędowego) w zależności od temperatury.

Z góry dzięki z info,

Jarecki

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Szarpie na gazie
Hello Spider,

Sunday, May 7, 2006, 10:00:07 AM, you wrote:


| czy litr benzyny i litr LPG maja taka sama wartosć kaloryczną a jak nie
| to które z paliw ma wiekszą?
| ps. pamietasz takie cos w fizyce i matematyce jak "jednostka", która
| musi sie zgadzac ?
po co silisz sie na sarkazm, wystarczy pogooglowac
LPG 46 MJ/kg
Pb  38 MJ/kg
38*1,21=46
czyli zeby byla ta sama moc, trzeba spalic ~20% wiecej LPG


Mniej a nie więcej.


niz Pb


Popatrz na to co nawypisywałeś i zastanów się głębiej nad
argumentacją. Bo brakuje w niej istotnego parametru: ciężaru
właściwego. Dopiero po przeliczeniu z użyciem tego parametru wyjdzie
Ci więcej. Ale w litrach a nie kilogramach.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: jak jest z gazem

A to ciekawe... Chyba nie wynika to z wartosci opalowej jednego kg
zestawionego z objetoscia (dm^3).


Wartość opałowa LPG w J/kg jest nieco większa niż benzyny. Tyle, że jedno i
drugie sprzedaje się na litry. Ciężar właściwy benzyny to 0.72-0.785 kg/dm3.
W przypadku LPG to 0.51-0.58 kg/dm3.
Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: jak jest z gazem

Skad wzieles te 30% ? Z moich doswiadczen gazu pali mi jakies 10% wiecej.


Napisałem już w tym wątku. Ciężar właściwy benzyny to 0.72-0.785 kg/dm3.
W przypadku LPG to 0.51-0.58 kg/dm3. Natomiast różnica w wartości opałowej
(w J/kg) jest minimalna na korzyść LPG.
10% może wyjść z różnych powodów. Można nie doliczyć benzyny zużywanej
podczas rozruchu. Ponadto na LPG samochód ma gorsze osiągi a co za tym idzie
mniej pali.


:):):)
A zwrociles uwage na roznice w cenie auta benzynowego a tym z silnikim TD o
podobnych parametrach ?:)
Jest duzo wieksza niz cena wtrysku gazu.


Na ogół nie jest duża 1000-2000 PLN. Mówię o instalacji sekwencyjnej. A w
zamian dostaje się samochód o duuuuużo lepszych osiągach. Bez problemów z
gwarancją, kołem zapasowym, zasięgiem, itp.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: olej mineralny
Witam,

Masz gdzieś linka do parametrów, na stronie quakera tego oleju nie
ma...


Zastąpił HDXa -
jest wymieniony tu: http://www.motoroil.pl/main/43?show=topic

Quaker State Super Blend 15W-40:

lepkość, cp    6000 przy -20`C
lepkość cst 100`C    14,3
Wskaźnik lepkości   140
Punkt krzepnięcia      - 27`C
TBN                          6,9
Ciężar właściwy         0,882
Punkt zapłonu           218`C

Specyfikacje:   API SL/CF, ACEA A3-98/B3-98 (cz 2)

Pozdrawiam
M

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Olejowe dywagacje i eksperymenty - moze WooWoo sie wykaze tez? :)

"Boban" <bob@tnijpoczta.onet.plwrote in message


news:3F13D4B1.199CD69C@tnijpoczta.onet.pl

|| Gęstość jest mało istotna.

"Gęstość" nie była używana w sensie ciężaru właściwego,
tylko w sensie potocznym, tj. to, co się trudniej przelewa,
jest "bardziej gęste". :)

|| Ważna jest lepkość. A ta w pracujacym
|| silniku może być taka sama dla 15W40 jak i 0W40.

Ale tylko zupełnym zbiegiem okoliczności - zmiana
lepkości w funkcji temperatury może być taka, że
w pewnych konkretnych warunkach oba wykresy się
przetną mimo, że w warunkach pomiaru wg. SAE
jest różnica i 15W40 jest "bardziej gęsty" od 0W40.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: uszczelka pod glowica czy naciagacz;) ??

Ale powiedzcie - czy w razie walniecia uszczelki moze on wcinac
az 4l / 500km plynu chlodniczego ?? To straszne ilosci sa! :)


jak na ilosc wody w spalinach to jest "nic" :)

policzmy dla propanu:

reakcja spalania propanu: C3H8 + 5 O2 - heat 3 CO2 + 4 H2O
(butan C4H10 C4H10 + 6&frac12;O2 == 4CO2 + 5H20)

masy atomowe
C-12
H-1
O-16

C3H8 - 44
4 H20 - 4*18=72

44g prop - 72g wody
1kg prop - 1.636kg wody

propan ciężar właściwy w fazie ciekłej - 0,51 kg/dm3,
woda 1kg/litr

0.51 kg propanu - 0.83436 kg wody
1 litr propanu - 0.83436 litrow

500km - ~45 litrow propanu - 37,5 litra wody, czyli te dodatkowe 4 litry to
pi razy oko 10% wiecej, czli nic :))) tz, moze byc niezauwazalne...

WS

PS. jesli sie gdzies nie "walnalem", a dla butanu mi sie nie chce...

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Benzyna bezołowiowa
Na jakiej podstawie tak twierdzisz?
Cieżar właściwy obu paliw jest b.podobny i oscyluje w zakresie mniej więcej
0.75 kg/dm3, zależy skąd paliwo, jakie frakcje, jaka rafineria, jaka
temperatura itd. W bezołowiówce zastąpiono ołów związkami azotu, sodu i
potasu, a ciężar jest niemal identyczny! Zastanawiam się więc jak faktycznie
odróżnić owe paliwa nie mając do dyspozycji żadnego sprzętu? Myślę, że to
raczej nie możliwe. Nie pamiętam czy Pb95 jest kolorowana na lekki odcień
zieleni, czy to tylko jakieś moje myslne wyobrażenia i sugestie z kolorów
dystrybutora:-)
Pozdrawiam
Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Parkowanie gazownikow w podziemnych garazach

On Fri, 21 Dec 2001 09:46:04 +0100, paulo wrote:
"chip" <p@interia.pl wrote in message
latwopalne paliwo _ma wyzsza liczbe oktan od benzyny
ma nizsza liczbe oktanowa
dlatego spalanie gazu jest ok. 10 % wyzsze niz benzyny


Akurat LPG ma wyzsza liczbe oktanowa. A zeby wytlumaczyc
wyzsze spalanie - sugeruje obejrzec cieplo spalania i ciezar wlasciwy
..

J.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Parkowanie gazownikow w podziemnych garazach

On Sat, 22 Dec 2001 22:37:11 GMT, j@friko6.onet.pl (J.F.) wrote:
On Fri, 21 Dec 2001 09:46:04 +0100, paulo wrote:
"chip" <p@interia.pl wrote in message
latwopalne paliwo _ma wyzsza liczbe oktan od benzyny

ma nizsza liczbe oktanowa
dlatego spalanie gazu jest ok. 10 % wyzsze niz benzyny

Akurat LPG ma wyzsza liczbe oktanowa. A zeby wytlumaczyc
wyzsze spalanie - sugeruje obejrzec cieplo spalania i ciezar wlasciwy


Cieplo spalania praktycznie takie same. Po porzadnej regulacji zaplonu
tak na LO 100 mniej wiecej) lub w silnikach z czujnikami spalania
stukowego masowe zuzycie gazu ma szanse byc wyraznie mniejsze.
Tajemnica rzeczywiscie tkwi w gestosci - benzyna ma gestosc okolo
0.7Mg/m^3, mieszanka propan-butan zwykle okolo (i to dosyc blisko)
0.5Mg/m^3.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Dodawanie oleju do paliwa - opinie
"wlowik" <mag_iwa@poczta.onet.pl wrote in message

news:bjqmnb$65q$1@news.onet.pl

|| Od kiedy to woda ma mniejszą (znacznie!?) gęstość od oleju
|| napędowego ?

Zapewne nie chodziło o gęstość w sensie ciężaru właściwego,
tylko w potocznym rozumieniu tego słowa, tj. o lepkość.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Zmiana 14 cali na 15


On Mon, 22 Apr 2002 20:57:51 +0200, Chloru wrote:
| Zależy jaka aluminiowa i jaka stalowa, trudno przewidzieć.
| Nie tak znowu trudno, AFAIR ciezar wlasciwy Al to jakies 2,7 g/cm^3 stal
to
| cos ok 7,8 gm/cm^3, zakladajac ze na felge "rozmiar" wieksza bedzie ok
20-30
| % materialu wiecej mozna spokojnie stwierdzic ze alu beda lzejsze.

To teraz obejrzyj felgi, najlepiej z suwmiarka w reku.
Mozesz sie dowiedziec ze te 30% to grube niedoszacowanie :-)


Moze i tak, wiec daje 50 % zobacz jednak ze to oznacza ze mimo 2 razy takiej
ilosci uzytego materialu i tak alu jest lzejsze ...

 W dodatku jak spojrzysz na dane wytrzymalosciowe, to sie okaze ze


alu _musza_ byc grubsze.  Choc tu juz zakres szacunkow jest spory ..


A to zlezy tylko i wylacznie od obrobki jednego i drugiego materialu ....
wspolczynnki wytrzymalosiowe dla stali maja znaczny rozrzut ...

Chloru GKS ST

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: nacinanie tarcz hamulcowych
On 2005-10-25, Jakub Zawiła-Niedźwiecki <j@astercity.netwrote:


| Materiał zastosowany jets cholernie twardyzapewne,

| Ze sie tak delikatnie wtrace. Nie wszystko co twarde musi byc ciezkie.
| Taki przyklad - ołów i korund ;-)

Adam ale wiesz dobrze że tarcze hamulcowe to są metale "żelazne" że się tak
niefachowo wyrażęi.


Albo wyrafinowane kompozyty ceramiczne ;-) Tylko raczej nie w tym
przypadku ;-)


Słyszałem cos o tarczach z lekkich stopów ale jakoś mi
się w to wierzyć nie chce ze względu na występujące tam temperatury.


Pamietasz jak targalem tarcze do 106 ? Tez byla cholernie ciezka ;-)
Chodzi mi jedynie o wskazanie na brak bezposredniej korelacji miedzy
ciezarem wlasciwym a twardoscia. Swoja droga ciekawe z czego byly
zrobione i jak obrabiane. Moze wlasciciel udzieli jakis blizszych
wskazowek.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: nacinanie tarcz hamulcowych
"Adam 'Chloru' Drzewososki" <karmm@chloru.netwrote in message
[..]


Albo wyrafinowane kompozyty ceramiczne ;-) Tylko raczej nie w tym
przypadku ;-)


Nie, to jest ewidentnie metal, a przynajmniej cos, co ma wlasciwosci
magnetyczne.
Z tego, co wiem, to ta firma dostarcza tarcze/klocki dla F3 i F1
(przynajmniej dla  Sauber Petronas).


Pamietasz jak targalem tarcze do 106 ? Tez byla cholernie ciezka ;-)
Chodzi mi jedynie o wskazanie na brak bezposredniej korelacji miedzy
ciezarem wlasciwym a twardoscia. Swoja droga ciekawe z czego byly
zrobione i jak obrabiane. Moze wlasciciel udzieli jakis blizszych
wskazowek.


Korekta, popatrzylem na rachunek. Jedna tarcza wazy 9.2kg (do Mondeo).
Na tej stronie widac lepiej te tarcze
http://www.rtec.ch/bremsa_inst.html:

Jako ciekawostka - cena jest nawet akceptowalna.
Do Mondeo V6 /  Jaguar S-Type komplet na przod to jakies 800-900zl (z
homologacja). Cena zalezy ewidentnie od rozmiaru tarczy, ale jest maly
haczyk - w wiekszosci tarcze nie maja dopuszczenia do zwyklego ruchu
ulicznego :-(

Pozdrawiam
Tomek

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Ładowanie akumulatora napięciem >14,4V?

On Mon, 29 Oct 2007 19:55:51 +0100,  Przemolo wrote:
Orientuje się ktoś może na jakiej zasadzie działa to oczko - tzn. kiedy jest
czarne, a kiedy zielone?


Aerometr. Tzn kulka o dobranym ciezarze wlasciwym, w bardziej stezonym
kwasie plywa, a w mniej stezonym tonie.
A stezenie mowi o stopniu naladowania i troche zasiarczenia.

J.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: pompowanie azotem
Różne gazy mają różną gęstość (ciężar właściwy), teoretycznie różnica może być, gdyby nie było to można pompować... wodą ;-))
JaC

Wodor tez moglby byc od biedy ale mogloby byc inebezpiecznie:)) jezdziloby sie dokladnie tak samo:)


Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Kolejna obnizka cen paliw

Złoty napisał(a) w wiadomości: ...

[ciach]

Tak ale wtedy byśmy mieli 0,3 -0,4 gr/litrze:-(((((((((((((


Dlaczego? Przeciez ciezar wlasciwy benzyny < ciezaru wlasciwego
wody, a zatem 1 tona benzyny 1000 litrow.

Pzdr

Daniel Iwanowski

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Kolejna obnizka cen paliw

Użytkownik Daniel Iwanowski <iwano@teta.com.pl w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8d1qor$s1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...

Złoty napisał(a) w wiadomości: ...
ciach
Dlaczego? Przeciez ciezar wlasciwy benzyny < ciezaru wlasciwego
wody, a zatem 1 tona benzyny 1000 litrow.

Pzdr

Daniel Iwanowski


Ale chyba nie dziesięciokrotnie:-))))))))

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: wymiana plyny chlodzacego - jaki ?

On Tue, 17 Jul 2001 16:05:08 +0200, mh23@swipnet.se <mh23@swipnet.se wrote:
W każdym razie nie Borygo.
Kiedyś taki kupiłem, a mechanik do mnie- panie, nie kupuj pan tego g...
To było zimą. Borygo miało być do -36 czy -38 stopni.
Mechanik wyjął specjalny przyrządzik, zmierzył i wyszło że płyn zamarza
przy -17, czyli o połowę gorzej !!!!


A ten przyrzadzik zamrazal probke ?
Bo moze to przyrzadzik do plynu Shell, mierzyl ciezar wlasciwy,
stad zawartosc wody i wyskalowany w stopniach.
A Borygo sie opiera na innych zwiazkach niz ten przykladowy Shell,
i przyrzadzik glupoty wskazuje ?

Borygo [PEtrygo?] przy -20 jeszcze nie zamarza...

Bardziej nalezy sie zainteresowac jakie ma dodatki antykorozyjne, jak
gumy konserwuje, jak uszczelki pompy smaruje, czy aluminiowej chlodnicy
nie szkodzi ... tylko jak to zwykly kierowca ma zbadac :-)

J.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Dlaczego diesel mniej pali od benzyniaka? - pytanie do teoretyków
On Mon, 27 Aug 2001 11:31:41 +0200, "Rafal" <rkacp@hotmail.com
wrote:


Od pewnego czasu nurtuje mni następujący problem: dlaczego diesle generalnie
spalają mniej paliwa niż benzyniaki?


Porównaj ciężar właściwy benzyny i ropy, a potem równoważnik
energetyczny.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Gaz tankowanie i obecna pogoda


On Sun, 9 Sep 2007 19:51:13 +0200,  RoMan Mandziejewicz wrote:
Butan ma wyższą wartość kaloryczną i jest _tańszy_. Ale ma wyższą
temperaturę wrzenia i dlatego zimą nie można go dać dużo.


I ma wieksza gestosc [ciezar wlasciwy], wiec wartosc kaloryczna
na litr sporo wieksza, a ceny za litr to nie bylbym taki pewien.
Wydaje sie ze stacje sprzedajac wiecej butanu wcale nas nie oszukuja.

A w kwestii meritum - jaka instalacja ? W II generacji
wskazanie kompa chyba ma niewiele wspolnego z rzeczywistoscia,
za to mozna sporo zaoszczedzic na "ssaniu".

W 4 generacji .. propanu gazowego trzeba wiecej dawkowac niz butanu,
wiec komputerowi rosna wskazania .. ale masowo ilosci sa podobne,
wiec litrow rzeczywistych tez wiecej wychodzi .. w stosunku obie
zmiany sie kompensuja, ale czy calkowicie ?

J.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Alufelgi po co ???


| czyzby stal byla lzejsza od aluminium ??
| cos mi tutaj nie gra

A czy tylko sam ciezar wlasciwy materialu z ktorego wykonano
obrecz gra tutaj role ??


a co jeszcze ?? oswiec mnie, bo jakos nie mam koncepcji

pozdrawiam
Bob

Toyota Corolla 1,4 VVTi

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Alufelgi po co ???
Bob napisał(a):


| czyzby stal byla lzejsza od aluminium ??
| cos mi tutaj nie gra

| A czy tylko sam ciezar wlasciwy materialu z ktorego wykonano
| obrecz gra tutaj role ??

a co jeszcze ?? oswiec mnie, bo jakos nie mam koncepcji


<oswiecanie mode on

A objetosc materialu, z ktorego wykonano obrecz ?

<oswiecanie mode off

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Alufelgi po co ???


In article <slrnahdk23.cks.spam@supersonic.plukwa.net, Robert Redziak wrote:
On Mon, 24 Jun 2002 07:42:22 +0200, Bob <bo@post.plwrote:

| | czyzby stal byla lzejsza od aluminium ??
| | cos mi tutaj nie gra
...
 Tak się składa, że ciężar właściwy stopów aluminium jest mniej
 więcej trzy razy mniejszy niż stali. Ale i wytrzymałość na
 rozciąganie jest też trzy razy mniejsza... Już z tego porównania
 wynika, że zysk na wadze będzie trudny do osiągnięcia --
 dodatkowo stopy aluminiowe mogą wymagać większych przekrojów w
 pewnych miejscach niż stal i znów ciężar felgi rośnie.


Gdyby alufelgi były znacząco lżejsze od zwykłych stalowych to ich montaż
nie byłby trywialny, a to z powodu braku dobrej współpracy z zawieszeniem.
Zwykle (zawsze) sprężyny i/lub amortyzatory dobierane są do konkretnego
ustroju drgającego i jego masa jest jednym z kluczowych czynników.
Co nie zmienia faktu, że są specjaliści, którzy na takie "drobiazgi" nie
zwracją najmniejszej uwagi 8-(

Pozdrawiam,

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Alufelgi po co ???


Bob wrote:


[...]

 Bco do lekkosci to aluminium jest chyba lzejsze niz stal ??
 Boczywiscie jezeli porownuje felgi aluminiowe ze stalowymi seryjnie
 Bmontowanymi w np. Toyotach

Porównaj _grubość_ materiału w felgach stalowych i 'aluminiowych'.
To co zyskałeś na ciężarze właściwym straciłeś na grubości materiału.
W końcowym efekcie pozostaje tylko i wyłącznie odprowadzanie ciepła i szpan. A
szpan kończy się jak alufelgi pękają na dziurze albo krawężniku oraz gdy pod
wpływem soli dostają różnych nieciekawych plam.
W każdym razie, gdy się przymierzałem do trochę lepszych opon do Lanosa, to
rozważałem raczej zakup stalowych 15" niż alufelg. Przeszło mi, kiedy
przejechałem się innym Lanosem na 15" felgach - jednak komfort jazdy się
pogarsza :-(

[...]

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Dlaczego grupowicze pietnuja drogie auta z LPG ?


Andrzej Zbierzchowski <andrze@interia.plwrote:
Dodaj jeszcze inny ciężar włąściwy paliwa (TAKI, JAKI BYŁ PRZEWIDYWANY W
PROJEKCIE), inna temperatura spalania (JAK WYŻEJ), inna gęstość, lepkość
etc. Krótko mówiąc: MECHANIKA CIECZY A NIE MECHANIKA GAZU.


Która ma znaczenie do momentu wtrysku. Potem masz gaz.


Patrz powyższe.
Generalnie silniki się muszą dużo szybciej zużywać.


Patrz powyższe. Piszesz bzdury.


Instalacja fabryczna - zgoda. Ale TYLKO fabryczna, bo to fabryka ponosi
ryzyko - jak dają gwarancję to się muszą liczyć z kosztami. Dotychczas o
gazowaniu fabrycznym słyszałem tylko o Daewoo i moja pierwsza myśl
brzmiała "Ale nisko upadli :)))"


To bardzo mało słyszałeś.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: dlaczego zawsze wiecej pali gazu


On Wed, 16 Jun 2004, Pawel Jakusz wrote:
| LPG jest po prostu lzejszy od benzyny, wiec sila rzeczy...
ROTFL :)


A z czego ta Twoja radość ? Gaz ma mniejszą gęstość (oraz mniejszy ciężar
właściwy - zaznaczam tak "pro forma", bo w ścisłym sensie to nie jest
jedno i to samo... ;-)))

Pozdrawiam :)

W.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: LPG do mocnego auta
PAndy pisze:


"Andrzej Zbierzchowski" <a@vp.plwrote in message

Jeśli próbowałbyś lać benzynę do silnika parowego to oczywiście :)

dramat - najszybsze lokomotywy parowe opalane sa mazutem


Niemniej nadal są PAROWE :)

A w silniku PAROWYM napędza gorąca para - taka natura silnika - i
spróbuj ją podmienić na coś innego :) A opalać możesz czym Ci się
zamarzy - gazetami albo reaktorem jądrowym, jaka różnica?

Silnik SPALINOWY masz od deski kreślarskiej projektowany do pracy w dużo
  bardziej niekorzystnych warunkach - jest drobiazgowo obliczany z
uwzględnieniem takich parametrów jak ciężar właściwy paliwa, jego
temperaturę i czas spalania, właściwości smarne etc. I jest
zaprojektowany dla benzyny a nie gazu. Jakoś producenci nie kwapią się
do fabrycznego montowania instalacji, owszem niektórzy to robią ale jest
to praktyka marginalna. A normę wyznacza ogół a nie margines :)

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: LPG do mocnego auta
Dnia 02.06.2007 PAndy <pandrw_cutth@poczta.onet.plnapisał/a:


Silnik SPALINOWY masz od deski kreślarskiej projektowany do pracy w dużo
  bardziej niekorzystnych warunkach - jest drobiazgowo obliczany z
uwzględnieniem takich parametrów jak ciężar właściwy paliwa, jego
temperaturę i czas spalania, właściwości smarne etc. I jest
zaprojektowany dla benzyny a nie gazu. Jakoś producenci nie kwapią się
do fabrycznego montowania instalacji, owszem niektórzy to robią ale jest
to praktyka marginalna. A normę wyznacza ogół a nie margines :)


No dobra, ale co w związku z tym ;-) Większość silników mimo LPG dojeżdża
do stanu śmierci technicznej całego samochodu. No chyba, że ktoś
ekstremalnie dużo jeździ i np. natrzaska 500kkm w kilka lat. Wtedy to może i
silnik szlag trafi, a reszta auta będzie jeszcze na chodzie. Jednak wtedy
z oszczędności na paliwie kupi nowe auto. :) Nie mówiąc już o nowym-starym
silniku, który za ułamek tej kwoty pozwoli dalej jeździć.

Co do zasady, to pewnie masz rację, pytanie ile trzeba przejździć, żeby
silnik obliczony np. na inną temperaturę spalania paliwa się zepsuł. Bo
moim zdaniem w momencie, gdzie silnik z rozbitka można kupić za kilka
tysięcy, to jest to sprawa czysto teoretyczna i pomijalna w praktyce.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: 2 pytania: opony i olej silnikowy
 Cześć ....

Mam dwa pytania:
1/ mam załozone opony, których profil jest o 5% mniejszy niz standardowy.
Czy wskazania licznika kilometrów będą zawyżone czy zaniżone - czyli jeśłi
licznik wskazuje 100 km to przejechałem 95km czy 105km ???

2/ jaka jest gęstość (czyli domyśłnie: ciężar właściwy) oleju silnikowego ?.

W instrukcji samochodu mam napisane max zuzycie w g/1000 km i nie potrafie
tego przeliczyc na litry

Pozdrawiam
Jarek


CROMA 2.0 ie Turbo<


--
Internetowe Forum Dyskusyjne - http://www.newsgate.pl

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: 2 pytania: opony i olej silnikowy

Marecik, Jaroslaw Jarek** CTR ** napisał(a) w wiadomości:


Cześć ....


Cześć...


Mam dwa pytania:
1/ mam załozone opony, których profil jest o 5% mniejszy niz standardowy.
Czy wskazania licznika kilometrów będą zawyżone czy zaniżone - czyli jeśłi
licznik wskazuje 100 km to przejechałem 95km czy 105km ???


Przy oponach o nizszym profilu srednica kola jest mniejsza, zatem wskazania
licznika kilometrow beda zawyzone. O ile zawyzone - to zalezy o ile
procentowo
zmienil sie obwod kola. Podales za malo danych :-))) zeby to obliczyc
dokladnie: potrzebna jest znajomosc promienia kola przy oryginalnych i
tych nizszych oponach, a nie znajomosc zmiany pewnej czesci promienia
kola, ktory stanowi profil opony...


2/ jaka jest gęstość (czyli domyśłnie: ciężar właściwy) oleju silnikowego
?.

W instrukcji samochodu mam napisane max zuzycie w g/1000 km i nie potrafie
tego przeliczyc na litry


A czy ciezar wlasciwy oleju nie zalezy przypadkiem od rodzaju?

Pzdr

Daniel Iwanowski

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: 2 pytania: opony i olej silnikowy
Ciezar wlasciwy oleju to jakies 0.75 Kg/litr
podaja zwykle 1,5 litra na 1000 km zeby sie wszyscy od nich odpalowali.

Tolerancja zuzycia opon jest tak niewielka ze nie musisz brac jej pod uwage

Pozdroweinia
Pawel

Daniel Iwanowski schrieb:

Marecik, Jaroslaw Jarek** CTR ** napisał(a) w wiadomości:
| Cześć ....

Cześć...

| Mam dwa pytania:
| 1/ mam załozone opony, których profil jest o 5% mniejszy niz standardowy.
| Czy wskazania licznika kilometrów będą zawyżone czy zaniżone - czyli jeśłi
| licznik wskazuje 100 km to przejechałem 95km czy 105km ???

Przy oponach o nizszym profilu srednica kola jest mniejsza, zatem wskazania
licznika kilometrow beda zawyzone. O ile zawyzone - to zalezy o ile
procentowo
zmienil sie obwod kola. Podales za malo danych :-))) zeby to obliczyc
dokladnie: potrzebna jest znajomosc promienia kola przy oryginalnych i
tych nizszych oponach, a nie znajomosc zmiany pewnej czesci promienia
kola, ktory stanowi profil opony...

| 2/ jaka jest gęstość (czyli domyśłnie: ciężar właściwy) oleju silnikowego
?.

| W instrukcji samochodu mam napisane max zuzycie w g/1000 km i nie potrafie
| tego przeliczyc na litry

A czy ciezar wlasciwy oleju nie zalezy przypadkiem od rodzaju?

Pzdr

Daniel Iwanowski


Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Olej opałowy


Parametry sa porownywalne, tylko opalowy ma wieksze zasiarczenie.


Osobiscie nie uzywam czerwonki. Nie zgodze sie z toba co do wiekszego zasiaczenia
poniewaz jedynka jak i opal maja do 0,3%siarki a dwojka do 0,5%
Dwojke teraz jest jakby "trudniej" kupic poniewaz jest wieksza akcyza na nia i nie
oplaca sie tak bardzo, do niedawna byla to normalka na stacjach benzynowych.
Siarka powoduje syfienie silnika nagar itp...
Opal jest suchszy i dodaje sie do niego mixolu, ciezar wlasciwy ma podobny.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Pytanie do posiadaczy VAG 1,8T - oleum:-)
Hello Primera,

Thursday, June 22, 2006, 6:36:20 PM, you wrote:

[...]


Oleum to tzw "dymiący" kwas siarkowy -


"dymiący" to może być azotowy lub mieszanina nitrująca. Oleum to
roztwór SO3 w H2SO4 o ciężarze własciwym 1.83 g/cm^3

[...]

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Prawo jazdy kategoria B1


<v@poczta.onet.plwrote in message



Mam 16,5 lat i chciałbym zrobić sobie prawo jazdy. W Polsce dozwolone jest
to
od 18 roku zycia, chyba ze w przypadku kategori B1 od 16 lat. Kategoria ta
jednak ogranicza ciezar samochodu do 550 kg. Czy sa jakies samochody
spelniajace ten warunek, lub czy jest szansa na przerobienie np. Malucha
aby
jego ciezar wlasciwy wynosil 550kg (i jezdzil :). Jakie sa szanse na
zarejestrowanie takiego pojazdu?


Marne, jest tylko Kit-carów które się mieszczą i maja osiagi typowo 4sek do
100 ;-) Ale ceny zabójcze.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Prawo jazdy kategoria B1
Mam 16,5 lat i chciałbym zrobić sobie prawo jazdy. W Polsce dozwolone jest to
od 18 roku zycia, chyba ze w przypadku kategori B1 od 16 lat. Kategoria ta
jednak ogranicza ciezar samochodu do 550 kg. Czy sa jakies samochody
spelniajace ten warunek, lub czy jest szansa na przerobienie np. Malucha aby
jego ciezar wlasciwy wynosil 550kg (i jezdzil :). Jakie sa szanse na
zarejestrowanie takiego pojazdu?
Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Prawo jazdy kategoria B1


Mam 16,5 lat i chciałbym zrobić sobie prawo jazdy. W Polsce dozwolone jest to
od 18 roku zycia,


No niestety... a powinno być od 25...


chyba ze w przypadku kategori B1 od 16 lat. Kategoria ta
jednak ogranicza ciezar samochodu do 550 kg. Czy sa jakies samochody
spelniajace ten warunek, lub czy jest szansa na przerobienie np. Malucha aby
jego ciezar wlasciwy wynosil 550kg (i jezdzil :). Jakie sa szanse na
zarejestrowanie takiego pojazdu?


A czy ten ciężar nie dotyczy przypadkiem masy całkowitej pojazdu? a masa całkowita to
masa pojazdu plus maksymalne dopuszczalne obciążenie - w takiej sytuacji ten maluch
musiałby ważyć max jakieś 350 kg...

Robs.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Castrol kontra Microoil
Witam!
Mam pytanie, ktory z tych olejow bedzie spisywal sie u mnie lepiej? Mam Opla
Omege 2.0i na gazie z 91r.
Niestety, nie znam sie na olejach... Rocznie robie okolo 50kkm.

MICROIL SYNQRON 10W-40

Typowe dane analityczne

Klasa SAE 10W-40

Lepkość, cp przy -20°C 3330

Graniczna temperatura pompowania -25°C

Lepkosć przy 40°C, sSt 100,6

Lepkość przy 100°C, cSt 14,5

Wskaźnik lepkości (VI) 149

Punkt krzepnięcia -34°C

Punkt zapłonu 210°C

Ciężar właściwy 0,872

Specyfikacje/Akceptacje

Możliwości zastosowania

API SL-CF

ACEA A3-02 B3-98 (cz.2)

DaimlerChrysler 229.1

Castrol GTX Magnatec 10W-40

Typ: Olej silnikowy przeznaczony do silników benzynowych a także
wysokoprężnych samochodów osobowych, komponowany według rewolucyjnej
technologii UMA.
Klasa lepkości: SAE 10W-40
Klasa jakości: API SL/CF, ACEA A3/B3
Specyfikacje: VW 505.00, MB 229.1

Właściwości fizyko-chemiczne:
Gęstość w temp. 15 st. C 887 kg/m3
Lepkość w temp. 100 st. C 15,4 mm2 /s
Lepkość w temp. 40 st. C 109,3 mm2 /s
Wskaźnik lepkości 148
Temp. płynięcia (Pour Point) - 27 st. C
Temp. zapłonu 195 st. C
Liczba zasadowa 10,4mgKOH/g

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Jakie spalanie w Astrze ...... oleju


przez ASO wlew i bagnet dla sprawdzenia - kazali się zgłosić po 1k km.
Zmierzyli zwarzyli - i wszytko gra według nich.
A według Was. Może ma ktoś podobny typ silnika i przebiegu bo to chyba
nienormalne?


Hmm.... to by bylo 6l/10.000, co przy założeniu
wymiany co 10000 spowodowąo by, że tak dolewając olej mógłbyś jeżdzić
praktycznie dowolnie długo :))

Chociaż, z drugiej strony w instr. użytkownika do mojego smaochodu pisze,
że max. dopuszczalne zużycie oleju wynosi 110-120 gr/ 100 km
co przy ciężarze właściwym 0,85 gr/ccm
daje niezłe wartości w litrach :)))

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: uklad chlodzenia - pytanie
Michał G. <m@no-spam.poczta.onet.plnapisał(a):


  Wmak napisał(a):
| Jeszcze gorzej jest w momencie zatrzymania silnika, szczególnie w
pojazdach,
| gdzie wentylatory nie pracują po wyjęciu kluczyka.
| Płyn przestaje krążyć i następuje lokalne wrzenie w najgorętszych
częściach
| silnika.

Hmm nie rozumiem tylko czemu gorzej bo:
1. Nawet jeśli wentylatory pracowałyby to chłodziły by tylko chłodnicę
2. Silnik stoi i tak -pompa stoi -woda stoi

IMHO pewnie w niektórych autach jest pompa elektryczna i wtedy pewnie
praca tej pompy wraz z dmuchającymi wentylatorami po zgaszeniu auta jest
uzasadniona.


O elektrycznej pompie w "cywilnych" autach nie słyszałem (może jakieś są).
Obniżenie temperatury płynu w chłodnicy, nawet przy nieruchomej pompie,
powoduje krążenie płynu w silniku.
Chłodniejszy płyn ma większy ciężar właściwy, opada do dołu, przepychając
górą gorący do chłodnicy (zanim zamknie się termostat).
Dawno temu stosowano silniki z wodnym chłodzeniem bez pompy.
Nazywało się to chyba "termosyfon".
Wmak

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: uklad chlodzenia - pytanie
  Wmak napisał(a):
  O elektrycznej pompie w "cywilnych" autach nie słyszałem (może
jakieś są).


Obniżenie temperatury płynu w chłodnicy, nawet przy nieruchomej pompie,
powoduje krążenie płynu w silniku.
Chłodniejszy płyn ma większy ciężar właściwy, opada do dołu, przepychając
górą gorący do chłodnicy (zanim zamknie się termostat).
Dawno temu stosowano silniki z wodnym chłodzeniem bez pompy.
Nazywało się to chyba "termosyfon".


Ok. Dzięki za wyjaśnienie.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: TDi, HDi i olej opalowy
Znajomy jest kierowca cysterki w firmie sprzedajacej paliwo, szefowie w
jego
firmie obliczyli ze nie oplaca sie im wydawac pieniedzy na remont
pompowtryskiwaczy i wlewaja z "normalnego" dystrybutora. Normalnego to
znaczy
ze takiego w ktorym jest ropa prosto z rafinerji. Na stacje woza spec
rope,
czyli paliwo przygotowane przez "kipera" facet ma do dyspozycji rope
czysta(kiedys gdy IIbyla tansza to jeszcze II), nafte(lzejsza od ropy),
opal,
i chyba mazut-ale tego nie jestem pewny pamietam ze facet steuje tak 4
kutkami aby kolor byla jak najasniejszy przy zachowaniu ciezaru
wlasciwego. W
firmach ktore jezdza na opale dolewaja mixolu ze wzgledu na "suchosc"
ropy.
Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Seicento 1.1 - pytanie


Fakir wrote:


 |  | W pierwszej chwili po wylaczeniu stacyjki temp. silnika jest taka
 |  | sama jak przed wylaczeniem ale nie ma juz chlodzenia, wiec temp.
 |  | lekko wzrosnie.
 FTak, ale tylko w warstwach przyściennych kanałów cieczy chłodzącej wewnątrz
 Fsilnika.

I o to właśnie chodzi! Jeśli tuż przed wyłączeniem silnika temperatura w tym
miejscu była bliska temperatury wrzenia, to właśnie w tym momencie płyn może się
zagotować. Wróć do mojego posta, proszę...

[...]

 FTo może ja odpowowiem pytaniem:
 FDlaczego włączenie wentylatora ma pomóc, jeżeli i tak pompa cieczy nie
 Fdziała, bo silnik stoi?
 FWentylator wplywa jedynie na temperature cieczy w chlodnicy!

Doprawdy? A jak się zmienia ciężar właściwy płynu chłodzącego w zależności od
temperatury? O obiegu grawitacyjnym słyszał kiedykolwiek? Centralne ogrzewanie z
obiegiem grawitacyjnym widział?

[...]

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: 7 letni akumulator?
Z kwasem akumulatorowym jest tak, że największą przewodność ma ok.10% albo
ok. 90% roztwór wodny H2SO4 i używa się tego 10% wyłącznie ze względu na
dobre przewodnictwo. Przy produkcji kwasu mierzy się jego przewodność aby
określić stężenie i dodatkowo mierzy się jego ciężar właściwy aby wiedzieć w
jakim zakresie stężeń mierzymy.
Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: spojlery


| Coś musiałeś pokręcić, bo według takich wyliczeń żaden samolot by nie poleciał.

Ha - masz racje. Nie liczylem tylko przepisalem z ksiazki
[Aerodynamika modeli latajacych, J.Staszek, WKiL 1983], ale jesli
dobrze licze sam to pomylka jest "o zero" - powinno byc 61Pa, czyli
rzedu 6kG z m^2. Autor najwyrazniej pomylil sie przy przeliczaniu
ciezaru wlasciwego na gestosc powietrza.
Co by sie zgadzalo - sam latam na skrzydelku co ma przy 10m/s ~100kG
ciagu i niestety prawie 30m^2.

Co do latania
- szybowiec Pirat ma 13.8m^2 i dopuszczalny ciezar 370kG,
- Samolocik Wilga 35 -  14.4m^2, 1270kG.
- TS-11 Iskra - 17.5m^2, 3.6t
- F104 Starfighter - 18m^2, 13t

Wiec mniejsza o powierzchnie - predkosc sie liczy.
Co niestety oznacza ze w spore dzialanie jakiegos ulamkowego spoilera
przy 40km/h nie chce mi sie wierzyc :-)


Oj, Jarek, Jarek. Zapomniales o malym drobiazgu.Drobiazgu ktory jest raczej
zasadniczy  w tym problemie.
Wstawiasz do obliczen predkosc samochodu wzgledem ziemi i juz.
Predkosc jak zauwazyles jest istotna, ale predkosc powietrza wzgledem
skrzydelka.
Czy naprawde sadzisz ze powietrze oplywa to male skrzydelko z ta sama predkoscia z
jaka jedzie
samochod?

 Z innej strony jest to prawda ze masa tych skrzydelek jest dla ozdoby,
prawdopodobnie nikt ich nie
badal w tunelach.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Prohibicje


Pawelek wrote in message <7jq7sd$29@gemini.webcorp.com.pl...
W sklepach, w których bylem, piwa tez jest pod dostatkiem, jednak
sprzedawczynie poinformowaly mnie, ze nie na sprzedarz. Ale, ale: mow,
gdzie
jest ten wodopoj, o ktorym piszesz.


Chyba wszedzie. Sluchaliscie dzisiaj Trojki? Otoz jeden z reporterow odkryl,
ze zostal wypuszczony kolejny bubel urzedniczy. Jest zakaz sprzedazy napojow
o zawartosci alkoholu powyzej 4,5%. Nie okreslono jednak, czy chodzi tu o
stosunek objetosciowy, czy wagowy. Przy ciezarze wlasciwym piwa - ok 0,8
wagowa zawartosc alkoholu 4,5% przeklada sie na 5,6% zawartosci
objetosciowej (tej zaznaczonej na flaszce)! Wnioski wyciagnijcie sami. Co
ciekawe, dla piweczka obowiazuje Branzowa Norma ktora zobowiazuje do
okreslania w piwie zawartosci wagowej alkoholu.
BTW, nie jestem zadnym menelem i nie rozumiem, czemu jakis niewydarzony
urzedniczyna uwaza, ze jak tylko przyjedzie Papiez, to Witkowski zaraz
nachla sie piwa i pojdzie rozrabiac. Cuje sie potraktowany jak bydlo
bezrozumne i ogromnie zaluje, ze Papiez opuscil juz okolice Gdanska. Gdybym
wiedzial wczesniej o tej luce, na pewno bym z niej skorzystal - nawet gdybym
akurat nie mial ochoty na piwo. Byloby na pozniej... ;-)

Pozdrowienia,
JacekW

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Wirusa
phar@polbox.com (Wojtek Piszczek) wrote in
<39ABA3C6.C1A73@polbox.com:

"Michał Beaky Dębicki" wrote:
... wyobraź sobie, że ja myślałem....
próbowałem, znaczy się...
... skutki opłakane są, co można przewidzieć było...
ale tego co się porobiło, to się przewidzieć nie dało...

Trawestując, jak nie myślałeś co robisz, to teraz rób co myślisz...

... a Tobie potrzebny do szczęścia katalklizm...?????!

Istnieją dwie interpretacje i dwie odpowiedzi:
1. Nie, nie napawam się nieszczęściem innych
2. Tak, bo potem mozna tylko oczekiwać lepszego


... jest jedno dobre pytanie  dotyczące  obu:
... kto...?
kto będzie  nieszczęśliwy...?
kto będzie  oczekiwał lepszego...?
kataklizm, to kataklizm...
a rewolucja rzeczywiście pożera swoje dzieci... i swoje idee...
kto  był u góry...  tam pozostanie, kwestia  ciężaru właściwego...

pozdrawiam
biki(...)

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Wirusa

"Michał Beaky Dębicki" wrote:
... a Tobie potrzebny do szczęścia katalklizm...?????!

Istnieją dwie interpretacje i dwie odpowiedzi:
1. Nie, nie napawam się nieszczęściem innych
2. Tak, bo potem mozna tylko oczekiwać lepszego

... jest jedno dobre pytanie  dotyczące  obu:
... kto...?


Ja

kto będzie  nieszczęśliwy...?
kto będzie  oczekiwał lepszego...?


Ja

kataklizm, to kataklizm...


Ja (niem. Tak)

a rewolucja rzeczywiście pożera swoje dzieci... i swoje idee...
kto  był u góry...  tam pozostanie, kwestia  ciężaru właściwego...


Biki, uważaj, bo ptaki są letkie ;-)

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Czy rtec jest szkodliwa?
Popatrzmy jak Krystyna Chodorowska zapodaje na pl.pregierz:

Ale też stąd ojciec, choć nie jest chemikiem, do dzisiaj pamięta gęstość
właściwą rtęci... ;-


A co to jest gęstość właściwa?????

Mikołaj znający ciężar właściwy

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Pietno dla sluzbowej smyczy..
En Fri, 20 Feb 2004 21:56:58 +0100, Carrie <car@wytnij-to.pf.pla
ecrit:


| Super. Taki napar to ponoć niezła trucizna. Słyszałem kiedyś (ale głowy
| za to nie dam), że naparem z jednego papierosa można zabić konia
| (człowiek jakoś lepiej to toleruje).
Ja słyszałam o _kropli czystej nikotyny_. A ile tej nikotyny zawiera
jeden papieros, nie mam pojęcia, ale chyba nie aż tak dużo ;)


Jeden papieros ma ok. 1 mg nikotyny (zwykły, nie light). Jeśli mi się coś
nie potentegowało, to przy założeniu ciężaru właściwego nikotyny równego
ciężarowi właściwemu wody, jest to ok. 1 ml - czyli chyba nawet więcej,
niż kropla ;-)


Pozdrawiam, Carrie


Michel

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Pietno dla sluzbowej smyczy..
W artykule <c17unv.2v@michel.net
Michal Koziara napisał(a):


Jeden papieros ma ok. 1 mg nikotyny (zwykły, nie light). Jeśli mi się coś
nie potentegowało, to przy założeniu ciężaru właściwego nikotyny równego
ciężarowi właściwemu wody, jest to ok. 1 ml - czyli chyba nawet więcej,
niż kropla ;-)


Potentegowało. 1 mg  wody to 1/1000 ml - czyli 0.1 mm^3. Zakładając,
że kropla jest kulista, daje to średnicę około 0.56 mm...

Aha - nikotyna jest AFAIK zauważalnie gęstsza od wody, więc kropla
będzie jeszcze mniejsza. Bez lupy trudno będzie ją zobaczyć.

Pozdrawiam,
Marek W.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Pietno dla sluzbowej smyczy..
En Sat, 21 Feb 2004 21:58:40 +0000 (UTC), Marek Włodarz
<mar@nospam.venus.ci.uw.edu.pla ecrit:


W artykule <c17unv.2v@michel.net
Michal Koziara napisał(a):

| Jeden papieros ma ok. 1 mg nikotyny (zwykły, nie light). Jeśli mi się coś
| nie potentegowało, to przy założeniu ciężaru właściwego nikotyny równego
| ciężarowi właściwemu wody, jest to ok. 1 ml - czyli chyba nawet więcej,
| niż kropla ;-)

Potentegowało. 1 mg  wody to 1/1000 ml - czyli 1 mm^3.


Zaraz tam potentegowało. Przyjąłem, że gram=litr i tyle ;-)


Zakładając,
że kropla jest kulista, daje to średnicę około 1.24 mm...
Aha - nikotyna jest AFAIK zauważalnie gęstsza od wody, więc kropla
będzie jeszcze mniejsza. Bez lupy trudno będzie ją zobaczyć.


Kropelka, taka niewielka...
Ale kropelka, czyż nie? ;-)
A jaka zabójcza...


Pozdrawiam,
Marek W.


Michel

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Big Brothera
Marek Dyjor w <news:fee0lh$44p$1@news.onet.pl>:


'Tom N' wrote:
| Pilu w <news:fe3hhp$7i6$1@news2.task.gda.pl>:
| | Siła wyporu...pierza w poduszcze czy co? :
| Czemu balon lata? Przecież nie ma ujemnej masy. :)
| A czy my mówimy o jakimś eksperymencie? Mówimy wyraźnie o ciężarze
| ciał o masie m1 i m2.
| m1=m2, a zatem siła ciężkości(ciężar) obu ciał jest jednakowa.
| No to weź w ręce poduszkę, która waży kilo i żonę, kochankę, kochanka
| na odlew...
| Potem spróbuj z odważnikiem kilogramowym, następnie zamieńcie sie
| rolami, jeżeli partner będzie jeszcze zdolny i przyjdź sie pochwal,
| czy SDM jest fajne...
hm  ty serio piszesz czy sobei jaja robisz?


Ani chybi ;-)


ciężar to ciężar i nic więcej


A pęd, popęd, akcja i reakcja ;P


sprasuj to pierze do objętości odważnika i wtedy walnij kogoś...


Ja sie nie znam, ale całkiem prawdopodobne, że energia włożona w sprasowanie
pierza tak, by jego ciężar właściwy był równy ciężarowi właściwemu odważnika
spowodowałaby, przynajmniej chwilową, impotencję, i nawet SDM by nie pomogło
;-)

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: woka


On Tue, 8 Jul 2003, Marcin wrote:
| wok z zeliwa, taaa. Wok to takie urzadzenie mlotkiem klepane na kamieniu -
| jak jest recznie klepane, to powinno byc chropawe. Od kiedy zeliwo sie da
| klepac, nie wiem...

No fakt ze wyglada jak sklepany a czy on z zeliwa czy z czego innego to nie
wiem do konca wiem tyle ze kurewsko ciezki


pytanie kontrolne: ile wazy arkusz blachy, metr na dwa, grubosc 4 mm?

Odpowiedz: 68 kilogramow (kupowalem ostatnio). Blacha wcale nie musi byc
kurewsko lekka. Jezeli na woka wezmiesz pol metra na pol metra i
niekoniecznie czworki, niech bedzie dwojka, to bedzie wazyl ok. 4 kg.
HINT: ciezar wlasciwy zeliwa wcale sie tak strasznie nie rozni, zeliwny by
wazyl podobnie.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: USA - jako zbrodniczy kraj
f:


| Chyba cie Pan Bog opuscil. Toz przeciez w kazdym byle czasopismie n/t
| techniki wojskowej byly informacje o uzywaniu pociskow z rdzeniem ze
| zubozonego uranu (DUP - Depleted Uranium Pellet), na pewno z 10 lat
| temu. Uzywa sie ich NIE ZE WZGLEDU NA RADIOAKTYWNOSC, ale ciezar
| wlasciwy (maly kaliber, duzy ciezar, ogromna predkosc) jako amunicji
| przeciwpancernej, natomiast nie promieniotworczej.

Częściowa prawda - chodziło o "upieczenie
kilku posiłków na jednym ogniu" -
nie dość, że USA pozbywają się niewygodnych odpadów
z elektrowni (które zostają na terenie atakowanym)
to w dodatku są to żeczywiście wyjątkowo skuteczne pociski.


Hmm... nie wiedzialem, ze zubozony uran jest odpadem radioaktywnym,
zapewne masowo produkowanym w amerykanskich elektrowniach...
;-p

Pozdrawiam
Arris

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: PKN Orlen, Stacje benzynowe lub Gazete W....
Popatrzmy jak Artur Wieckowski zapodaje na pl.pregierz:


Witam,

Dzisiejsza GW W SKROCIE str 23:

Obnizka cen benzyny z PKN. Orlen obniza od wtorku cene benzyny o 90 zl za
tone, a oleju napedowego o 100 zl za tone. Ceny benzyny na stacjach powinny
sie obnizyc o _8_groszy na litrze a oleju o 10 groszy na litrze [ciach]

Pietnuje za _bezpodstawne_ (MZ) uszczuplanie mojego porfela o jeden grosz na
litrze.


Sam jesest bezpodstawany. Ciezar wlasciwy benzyny jest mniejszy od ciezaru
wlasciwego wody. Inaczej mowiac benzyna ma mniejsza gestac.
Czyli tona beznyny to wiecej niz 1000 litrow

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: koniecznie zobacz w srode rano - niezwykla okazja - REKORD !!! - mala sensacja w Gdyni...


tak z ciekawosci,
ile stateczek wazy?


teraz nie mam czasu policzyc dokladnie

ale Z GRUBSZA oblicz tak

OKOLO 250 (dlugosc miedzy pionami) x 36 (szerokosc) x 8 (zanurzenie)   [ m ]

wyjdzie Ci przyblizona objetosc "klocka" o wymiarach glownych czesci
zanurzonej.

przemnoz to przze ciezar wlasciwy wody morskiej..
okolo 0,098 chyba, o ile dobrze pamietam

otrzymujesz ciezar tego klocka...

czyli niby wypornosc statku (rowna jego ciezarowi)

ale to jeszcze nie koniec

statek pod woda nie jest prostym klockiem
ma smukle ksztalty

ciezar tego klocka przemnoz (wlasciwie to sie powinno zrobic juz przy
objetosci, ale wszystko jedno ze wzgledu na lacznosc mnozenia)
przez tzw. wspolczynnik pelnotliwosci
(czyli stosunek objetosci kadluba o rzeczywistym, tym smuklym ksztalcie)
DO objetosci tego prostego klocka "opisanego" na rzeczywistym ksztalcie)

dla takich statkow wynosi on ok. 0,6

z grubsza (z dokladnoscia do 10 %) otrzymasz ciezar statku...

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Elektrolit - gdzie kupić w Gdańsku


Ja bym sie nie bawil, bym dolal descylowana.


No tak, tylko ze woda destylowana mozna uzupelniac ubytki.
A jezeli kwas juz jest "za slaby" to trzeba go wymienic.
Choc to "gra nie warta swieczki" to mozna sie w to pobawic:
(pogrzebalem i juz wiem:) napełnionic rozcieńczonym kwasem
siarkowym H2SO4 o ciężarze właściwym 1,21 - 1,24.
Gdy od akumulatora odbiera się prąd elektryczny, to kwas
siarkowy rozpada się na H2 i SO4. Na płytach ujemnych tworzy
się siarczan ołowiu.
I w ten sposob nasz akumulator robi sie coraz slabszy i slabszy...
A najlepiej to kupic nowy... Zabawy z kwasem, dziury w spodniach
itd... moga byc drozsze niz nowy akumulator...

pz.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Policjanci znow zabili...
Witam,

Dnia Sat, 22 May 2004 17:50:18 +0200, Weronika napisał(a)


... podobno różnica pomiędzy ciężarem właściwym ciała człowieka tuż przed i
po śmierci to 21 gram ... a może to ciężar duszy ... wielu tak uważa :)


za duzo filmow sie naogladali :

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: mlU/ml ng/ml - przeliczanie jednostek
Dzien dobry!
mam problem bo musze przeliczyc sobei mlU/ml na ng/ml albo odwrotnie. Sa to
jednostki stosowane w diagnostyce medycznej i wyrazaja stezenei czegos tam w
czyms tam. jak sie owo U na ng przelicza? Czy konieczna jest znajomosc ciezaru
wlasciwego ( mlU jest najwyrazniej jednostka objetosci a ng jest jednostka wagi.)
dzieki.
Pozdrawiam
kazek
Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: mlU/ml ng/ml - przeliczanie jednostek
Kazimierz Kurz <kakaz.WYT@gazeta.plnapisał(a):


Dzien dobry!
mam problem bo musze przeliczyc sobei mlU/ml na ng/ml albo odwrotnie. Sa to
jednostki stosowane w diagnostyce medycznej i wyrazaja stezenei czegos tam
w
czyms tam. jak sie owo U na ng przelicza? Czy konieczna jest znajomosc
ciezaru
wlasciwego ( mlU jest najwyrazniej jednostka objetosci a ng jest jednostka
wagi
.)
dzieki.
Pozdrawiam
kazek


mlU &#8211; oznacza mili Unit (mili jednostka 0.001 jednostki standardowej) nie ma
znaczenia jakiej substancji, jest to wartość wagowa a nie objętościowa

mlU dla danej substancji oblicza się na podstawie standardu
e.g. 1U &#8211; 10000ng
1mlU &#8211; 10ng

Musisz konkretnie wiedzieć o jaką substancję chodzi; ww. skalę używa się w
diagnostyce lekarskiej np. określanie poziomów hormonów itp.

Pozdro.
Jędruś

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: mlU/ml ng/ml - przeliczanie jednostek
=?ISO-8859-2?Q?J=EAdru=B6_?= <jedrus@gazeta.SKASUJ-TO.plnapisał(a):

Kazimierz Kurz <kakaz.WYT@gazeta.plnapisał(a):
| Dzien dobry!
| mam problem bo musze przeliczyc sobei mlU/ml na ng/ml albo odwrotnie. Sa to
| jednostki stosowane w diagnostyce medycznej i wyrazaja stezenei czegos tam
w
| czyms tam. jak sie owo U na ng przelicza? Czy konieczna jest znajomosc
ciezaru
| wlasciwego ( mlU jest najwyrazniej jednostka objetosci a ng jest jednostka
wagi
| .)
| dzieki.
| Pozdrawiam
| kazek
mlU &#8211; oznacza mili Unit (mili jednostka 0.001 jednostki standardowej) nie
 ma
znaczenia jakiej substancji, jest to wartość wagowa a nie objętościowa
mlU dla danej substancji oblicza się na podstawie standardu
e.g. 1U &#8211; 10000ng
1mlU &#8211; 10ng
Musisz konkretnie wiedzieć o jaką substancję chodzi; ww. skalę używa się w
diagnostyce lekarskiej np. określanie poziomów hormonów itp.


Dziekuje bardzo.
Kazek Kurz
Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: emulsje,deemulgatory


robza wrote:
czy ktos mi moze podac kilka przykladow jak rozbija sie emulsje i
czego
do
tego sie uzywa ?
z gory dzieki
cze


    Czesto trwalosc emulsji uwarunkowana jest jej pH. Np. emulsja
kauczuku w wodzie zwana lateksem jest trwala przy pH9, zatem dodanie
kwasow, nawet niezbyt mocnych powoduje agregacje micel kauczuku i
powstanie fazy stalej, ktora bardzo ciezko jest przeprowadzic znow w
emulsje (aczkolwiek jest to wykonalne). Podobnie do kwasow dzialaja
niektore sole: azotany, chlorki.
    Mozna rozbic niektore emulsje wodne przez dodanie do wody dobrze
rozpuszczalniej w niej soli. Zwiekszenie ciezaru wlasciwego roztworu
powoduje "wysalanie" emulsji, czyli jej rozbicie.
To tyle z biegu.
Wojtek

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: zÂłoÂże mieszane - regeneracja

może ktoś się orientuje, albo wie gdzie można wyczytać o sposobie
regeneracji złoża mieszanego żywic jonowymiennych, składającego się z
kationitu silnie kwaśnego w formie wodorowej i anionitu silnie zasadowego
typ I.


Niemal na pewno: najpierw flotacja (różnią się na pewno ciężarem właściwym),
a potem regeneracja - osobno. Wygoda w użyciu, za to kłopot przy
regeneracji.
tomasz pluciński
Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: zÂłoÂże mieszane - regeneracja
Użytkownik Tomasz Pluciński <to@chemik.chem.univ.gda.plw
wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:caud1r$pu@korweta.task.gda.pl...

| może ktoś się orientuje, albo wie gdzie można wyczytać o sposobie
| regeneracji złoża mieszanego żywic jonowymiennych, składającego się
z
| kationitu silnie kwaśnego w formie wodorowej i anionitu silnie
zasadowego
| typ I.
Niemal na pewno: najpierw flotacja (różnią się na pewno ciężarem
właściwym),
a potem regeneracja - osobno. Wygoda w użyciu, za to kłopot przy
regeneracji.


Na pewno. Po zakończeniu cyklu pracy najpierw jest płukanie wodą i
powietrzem wsteczne, potem samą wodą - wówczas następuje rozdział
zmieszanego złoża. Kiedy już anionit i kationit są rozdzielone (ten
rozdział kontroluje się wizualnie w okienku wymiennika - mają różne
kolory) osobno regeneruje się kationit, osobno anionit - jest to
wykonalne, ponieważ w środku zbiornika jest ruszt pośredni - akurat na
granicy warstw, co umożliwia odrębną regenerację każdej z warstw jonitu
odrębnie.
Kolejnym etapem jest płukanie po regeneracji. Ostatni etap to mieszanie
sprężonym powietrzem anionitu z kationitem i przepłukanie wymiennika do
uzyskania odpowiedniej jakości wody.
O ile pamiętam, to mój pierwszy wymiennik tego typu regenerowałem
"własnymi ręcamy" kręcąc armaturą jakieś pół doby. Emocji po pachy :)
Kluczowe jest poprawne rozdzielenie mieszaniny przed regeneracją.

pozdrowionka
zairazki

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: W jaki sposób działa węgiel aktywowany?


| A co to jest powierzchnia "właściwa"? Jaka jest "niewłaściwa"?

Termin per analogia do ciężaru właściwego.


Czyli innymi słowy "porowatość".


Bo ma nieporównywalnie mniejszą powierzchnię *). Po prostu nie widzisz
tak gwałtownego efektu skoro zjawisko jest kilkaset razy słąbsze.


To znaczy, że kiepski przykład podałeś z tym papierem.
Słabo działa na wyobraźnię...


Nie daje się, ponieważ cząsteczki barwnika siedzą przyczepione
do materiału i żadna różnica stężeń tu nie pomoże.


Na czym polega właśnie to "przyczepianie się"?

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: W jaki sposób działa węgiel aktywowany?

Pszemol wrote:
| A co to jest powierzchnia "właściwa"? Jaka jest "niewłaściwa"?

| Termin per analogia do ciężaru właściwego.

Czyli innymi słowy "porowatość".


Nie.

[...]

To znaczy, że kiepski przykład podałeś z tym papierem.


Sam jesteś kiepski. Przykład był bardzo dobry.


| Nie daje się, ponieważ cząsteczki barwnika siedzą przyczepione
| do materiału i żadna różnica stężeń tu nie pomoże.

Na czym polega właśnie to "przyczepianie się"?


http://wiem.onet.pl/wiem/00d31c.html

Michał

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Światopogląd


<andreaquar@poczta.onet.plwrote in message



Wiedze satysfakcjonujaca daje (a wiec i wystarczajaca). Jesli nie daje
wiedzy
wystarczajacej, formuluje sie teorie naukowe.


Jaką możesz poznać wiedzę. Możesz poznać wiedzę tylko w obrębie aktualnie
wyznawanego paradygmatu i niejasno wedle paradygmatów wyznawanych
wcześniej. Nie masz żadnej pewności poza założeniami. Nie oddzielaj nauki
od teorii naukowych, bo nie ma ani jednego prawa, które w obrębie jakiegoś
dającego się pomyśleć (zarazem niekoniecznie nieistniejącego) paradygmatu
nie mogłoby zostać zmienione. Dajesz przykład ciężaru właściwego, dobrze,
ale czy ten Jowisz i ciężar właściwy nie istnieją tylko w Twojej głowie?
Rozwiązujesz powyższe w ten sposób, iż przyjmujesz obiektywne istnienie
tegoż. A jeśli obiektywnie to nie istnieje, to co?

Pzdr
Paweł

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: przepustowosc weza - jak obliczyc ?
W artykule <9r1rc3$ir@korweta.task.gda.pl
 tako rzecze Manson :


Czesc,

Moze ktos wie jak mozna obliczyc przepustowosc weza dla gazu i cieczy, przy
okreslonej srednicy, cisnieniu i podejrzewam gestosci substancji ?


Zagadnienie z mechaniki płynów (ja to miałem na Inżynierii Chemicznej)
W przybliżeniu robisz to tak:
Liczysz liczbę Reynoldsa (zależy od lepkości cieczy,prędkości, ciężaru
właściwego, średnicy rury)
Liczysz współczynnik oporu - Lambda , korelacja jest inna dla przepływu
laminarnego, inna dla burzliwego.
Liczysz opór rury (w jednostkach straty ciśnienia), zależy od prędkości
,Lambdy i długości rury

Wszystki te wartości zmieniają się wraz ze zmianą natężenia przepływu,
czyli otrzymujesz funkcję opór=f(prędkość cieczy)
Potem bierzesz charakterystykę pracy pompy natężenie przepływu-ciśnienie
i musisz dopasować wartości (kiedyś to się robiło graficznie, teraz
komputer to będzie iterował). Szukany przepływ, to ten, gdzie prędkość
cieczy w przewodzie daje opór, równoważny ciśnieniu wytwarzanemu przez
pompę dla tej prędkości przepływu.

Jak będziesz szukał po sieci, to pytaj o równanie Darcy-Weisbacha.
Możesz też napisać na priva, "płyny" zaliczyłem baaaaardzo dawno, ale
może Ci pomogę

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: dlaczego czlowiek tonie w bagnie?


| Nie jestem pewien czy są takie bagna gdzie po zrobbieniu wydechu bagno
| zostaje "rozepchane".
| Poza tym z tym zwiększaniem klatki piersiowej to trochę zależy od
| płci,mężczyżnom podczas wdechu zwiększa się bardziej objętość brzucha,więc
po
| zapadnięciu się do poziomu klatki piersiowej znika asymetria spowodowana
| róznicą powierzchni naporu na bagno przy wdechu i wydechu.  
Nie ma znaczenia, czy człowiek oddycha bardziej przeponą czy klatką piersiową.
Przy wydechu jego ciężar właściwy, a więc stosunek masy do objętości rośnie.
Mniejsza objętość ciała ułatwia (podobnie jak w pąpce rowerowej) zapadanie się
pod wpływem zwiększonego ciężaru właściwego.


A podczas wdechu ciężar właściwy zmniejsza się a więc człowiek jest wypychany
do góry,a więc wdechy i wydechy dają łącznie oscylacje w górę i w dół a nie
jakieś zapadanie się.


Nie nabierzesz powietrza do płuc jeśli nie zwiększysz ich objętości, a więc
musisz rozepchać te bagno. Wiele ludzi zmarło zasypanych piaskiem ponieważ
nie
mieli siły pokonać naporu piachu na klatkę piersiową.


To jest dyskusja o bagnie a nie o piachu.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: skad sie bierze bezwladnosc?


Przecież styropian to polistyren o ciężarze właściwym 1,06 g/cm3.
Nie tonie bowiem jest spieniony. Nie ma to związku z
hydromechaniką okrętów podwodnych.


Powtórzę:
Odpowiedź "bo zawiera pęcherzyki powietrza" nie jest żadnym
wytłumaczeniem (okręt podowdny także zawiera pęcherzyki a powietrza, a może
tonąć).
To wszystko co mam w tej kwestii do powiedzenia.


Ty kłamiesz a nie ksRobak. Wstydź się Dawidzie. ;)


Już raz udowodniłem Ci kłamstwo, więc masz zerowe kompetencje do określania
kto powinien się wstydzić za wypisywanie kłamstw.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: skad sie bierze bezwladnosc?


Przecież styropian to polistyren o ciężarze właściwym 1,06 g/cm3.


FALSZ! (manipulacja)
1. Polistyren ma gęstość ok. 1,06 g/cm3
2. Styropian ma gęstość ok. 0,04 g/cm3


Nie tonie bowiem jest spieniony. Nie ma to związku z
hydromechaniką okrętów podwodnych.


FALSZ!
Ma związek.

Z podanych gęstości i wspomnianej hydrodynamiki okrętów podwodnych
wynika, że styropian nie tonie, bo nie powinien :) Gorzej z samym
polistyrenem.

Grzegorz Malicki
PS. Nie karmić trola ?

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Ciężar właścwy


Zapomniałem dodać, że na każdym opakowaniu jest podany ciężar właściwy dla  
każdej substancji.

1. 0,8L - ciężar właściwy 0,976
2. 0,8L - cw. 1,03
3. 0,8L - cw. 1,02
4. 3,5L - cw. 1
Chodziło mi o to, ze nie wiedziałem jak mam to przeliczyć, bo ciężar  
właściwy jest wyrażony w N/m3.

Taką proporcję sobe też zrobiłem, zanim dowiedziałem się, że na tych  
puszkach nie jest podana masa netto, tylko ciężar właściwy.


Odpowiadajacy, wraz ze mna nie moga pojac, ze jest ktos, kto nie wie co to
ciezar wlasciwy, gestosc, gestosc wlasciwa, ile ml czy cm3 ma litr, ile wazy 1
cm3 substancji. Stad te troche ironizujace a moze niesluszne uwagi. Mysle, ze
problem tkwi w tym, ze moze producent myli pojecia; pisze ciezar wlasciwy a ma
na mysli gestosc wlasciwa cieczy. Jesli chcesz wiedziec jaka jest waga netto
tego plynu o objetosci 0.8 l czyli 800 ml rowne 800 cm3, no to przemnoz te
wartosc "ciezaru wlasciwego" podanego na opalowaniu przez te objetosc wyrazona
w ml i otrzymasz wage w gramach. Chyba wiesz, ze 1 kg ma 1000 gramow? A w
wolnej chwili wklikaj 'ciezar wlasciwy' na goglach i na pewno znajdziesz te
podstawowe zaleznosci, dowiesz sie dlaczego ja i jeszcze ktos polecal
uwzglednienie grawitacji i nie zawracaj d... pi R dolami. Powodzenia.

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Bush Junior i Mars


Ciekaw jestem czy byloby mozliwe skonstruoanie takiego urzadzenia
technicznego, ktore "wysysaloby" a atmosfery marsjanskiej te minimalne
ilosci tlenu i kompresowalo je do butli. To przeciez taniej by wyszlo
chuba
anizeli dowozenie tlenu z Ziemi.
Rinaldo


Tak się produkuje gazy techniczne. Skraplasz powietrze a następnie
rozdzielasz na frakcje o róznym ciężarze właściwym.
A po co wysysać minimalne ilości tlenu. Przecież tam jest prawie sam CO2!!!
Czyli kupa tlenu. Chemikiem nie jestem, ale CO2, można chyba jakoś łatwo
rozłożyć.  (na pewno przy pomocy wodoru + energii, można uzsykać Metan + O2,
czyli paliwo+utleniacz -patrz książka "Czas Marsa" (?))

mj

Zobacz reszt wypowiedzi



Temat: Samolot marsjanski

Polaris wrote:

[...]
   Jako entuzjasta sterowców proponuje wykorzystać  je także
   chociaż  ciężko to zrobić ze względu na  rozrzedzenie
   atmosfery Marsa.


Nie jest tak zle. Nadrabia ciezarem wlasciwym (samo C02 !)
i brakiem niebezpieczenstwa stosowania wodoru (znow CO2...).
.
-- Zenon Kulpa

Zobacz reszt wypowiedzi



Strona 2 z 4 • Zostao znalezionych 318 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Zuzki portal. I już.